Jak przekonać klienta, że strona z szablonu jest gorsza?

Jak przekonać klienta, że strona z szablonu jest gorsza?

Gdy pracowałem w agencji interaktywnej, od czasu do czasu pojawiał się klient, które pytał ile kosztuje strona z szablonu. Instalowanie i dostosowanie szablonu z ThemeForest to praca odtwórcza i mało dochodowa. Pojawiało się zatem pytanie jak przekonać go by zainwestował czas i większą kwotę w unikatowy projekt?

Konsumenci, chcący stworzyć stronę czy sklep internetowy, nigdy wcześniej nie mieli tylu możliwości co dzisiaj. W swojej najbliższej okolicy znajdą przynajmniej kilka agencji interaktywnych zajmujących się tym właśnie a w sieci działają dziesiątki stron sprzedających profesjonalne szablony. Aktualnie istnieje nawet możliwość stworzenia „responsywnej” strony za pomocą kreatora typu drag & drop. Niezależnie od tego z kim na rynku konkurujesz, często potrzeba nie lada wysiłku by pomóc klientom zrozumieć to co masz do zaoferowania i dlaczego tańsze rozwiązanie nie znaczy lepsze.

Wyjaśnij różnice

Oferując usługi programowania czy projektowania niestandardowych stron, zdrowym podejściem jest edukacja i nie mówię tutaj o naciąganiu ludzi na droższą opcję. Aby móc kogoś edukować musisz mieć w danej dziedzinie doświadczenie i kilka argumentów, które ciężko będzie mu podważyć.

Funkcjonalność dopasowana do potrzeb

Usługi tworzenia serwisów od zera, oferują nieograniczone możliwości dostosowania funkcjonalności do konkretnych potrzeb klienta. Być może charakter jego działalności jest tak specyficzny, że aby osiągnąć dobre rezultaty sprzedażowe, potrzeba unikalnych rozwiązań. Gotowe szablony WordPressa i wtyczki, które wykorzystują, są mocno ograniczone w tym zakresie i nie ma tutaj większego pola manewru. Jeżeli szablon nie spełnia w 100% wszystkich założeń to pojawia się problem. Gdy w grę wejdą grubsze modyfikacje lub dodanie zupełnie nowych funkcji, wpłynie to znacząco na koszt całej inwestycji.

W przypadku unikatowych stron internetowych ten problem się nie pojawia bo przecież znając potrzeby klienta, tworzymy dokładnie to czego potrzebuje. Unikatowe rozwiązania z pewnością będą działały wydajniej, będą łatwiejsze w rozbudowie i nie powinny generować nieprzewidzianych kosztów.

Oryginalny projekt graficzny

Projektowanie graficzne, jeszcze bardziej niż sfera programistyczna, forsuje poważne argumenty przeciwko „gotowcom”. Strona z szablonu już z definicji nie przekaże użytkownikowi wiadomości, którą chciałaby przekazać. Ciężko bowiem pokazać charakter i podstawowe idee gdy wtapiasz się w tłum. W grę wchodzi tutaj świadome budowanie marki i uświadamianie użytkownikom, że mają do czynienia z poważnym, profesjonalnym kontrahentem.

Grafika nie ogranicza się jedynie do ładnego logotypu czy wyboru zdjęć na stronie – bo te równie dobrze można zmienić w tanim szablonie. Projekt graficzny to coś znacznie więcej. To budowanie całej identyfikacji wizualnej, to świadome kojarzenie produktów z niepowtarzalnym wyglądem. Nie da się tego zrobić gdy w internecie znajdziemy 20 stron, które wyglądają prawie identycznie.

Przewiduj problemy

Chcąc zaoszczędzić pieniądze, wielu osób ucieka się do gotowych szablonów. Nie mają one jednak świadomości, że w ostatecznym rozrachunku może to kosztować więcej. Oprócz problemów, o których już wspomniałem istnieje jeszcze kilka innych. Można je przewidzieć i wykorzystać jako dobry argument.

Przede wszystkim, instalując gotowy szablon, jesteśmy zależni od innych. Nie mamy wpływu na to jak zachowają się użyte najważniejsze wtyczki po ich aktualizacji. Może się okazać, że któraś z nich spowoduje dużą awarię co będzie oznaczało konieczność interwencji programisty a co za tym idzie dodatkowe koszty. Tworząc stronę od zera mamy możliwość wyboru i ograniczenia potencjalnych źródeł błędów.

Skoro trzymamy się już szablonów WordPressa, nie można pominąć kwestii testowania i optymalizacji. Otóż szablony dostarczane przez markety internetowe zwykle przeładowane są wtyczkami do zarządzania treścią, zmiany wyglądu i układu. Zawierają cały zestaw komponentów dla potencjalnych kupców tak by szablon był maksymalnie elastyczny. W większości przypadków z zakupionego szablonu wykorzystujemy jakąś 1/3 możliwości a resztę musimy przerabiać lub tworzyć od zera. Prowadzi to do sytuacji gdy kod strony i ilość ładowanych komponentów rośnie do absurdalnej liczby co oczywiście odbija się na szybkości i stabilności działania.

Zamawiając profesjonalną stronę, mamy pewność, że będzie ona zawierała jedynie to co jest niezbędne.

Zapewnij wsparcie

Rozmawiając potencjalnym klientem, powinieneś mu uświadomić, że budowanie oryginalnej strony internetowej to przedsięwzięcie długoterminowe. Zawsze znajdzie się coś co będzie ewoluować i rozszerzać wraz z rosnącym biznesem. W miarę upływu czasu ilość pracy potrzebna do utrzymania u rozbudowy serwisu wzrośnie na tyle, że właściciel nie będzie miał ani czasu ani odpowiednich kompetencji by nad tym zapanować.

Spójrzmy prawdzie w oczy. Niezależnie od tego czy jesteś projektantem czy programistą, zawsze chętniej wrócisz projektu, który powstał w Twoich rękach niż do tego, który tylko dotknąłeś. Budowanie związku pomiędzy zleceniodawcą a wykonawcą i współpraca długofalowa zwykle wychodzi na dobre – dla obu stron. Z jednej strony Ty zdobywasz uznanie bo pracujesz nad wizerunkiem dobrze prosperującego biznesu i możesz się tym pochwalić. Z drugiej strony, Twój kontrahent może zawsze liczyć na szybką pomoc i korzystne stawki.

Popularne wpisy

Kodowanie

Responsywne menu — 3 sprawdzone rozwiązania

Responsywne menu — 3 sprawdzone rozwiązania

Czytaj to
Mixiny SCSS – czyli jak uprzyjemniam sobie pracę

Mixiny SCSS – czyli jak uprzyjemniam sobie pracę

Czytaj to

Felietony

Błędy początkujących webmasterów, których warto unikać

Błędy początkujących webmasterów, których warto unikać

Czytaj to
Dlaczego frameworki HTML często nie mają sensu?

Dlaczego frameworki HTML często nie mają sensu?

Czytaj to

Inspiracje

Zestaw prostych i ciekawych przycisków na stronę

Zestaw prostych i ciekawych przycisków na stronę

Czytaj to
Najlepsze strony, z których pobierzesz darmowe zdjęcia

Najlepsze strony, z których pobierzesz darmowe zdjęcia

Czytaj to

Newsletter

Maksymalnie raz w miesiącu dostaniesz powiadomienie o nowych wpisach.
Zapisz się do newslettera — ja nie śmiecę.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies wyłącznie w celach statystycznych.